Art. 02 – Vol. 27 – Nr. 2 – 2017

ATRIBUTE ŞI METRICI ASOCIATE PENTRU EVALUAREA
CALITĂŢII SERVICIILOR CLOUD COMPUTING

Constanţa Zoie RĂDULESCU
radulescu@ici.ro
Delia Mihaela RĂDULESCU
delia.radulescu@ici.ro
Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare în Informatică, ICI – Bucureşti

Rezumat: Evaluarea serviciilor cloud şi a furnizorilor de servicii cloud devine o problemă complexă în principal datorită existenţei unui număr mare şi în continuă creştere a furnizorilor pe piaţa cloud, a nivelului de calitate şi preţ diferite a serviciilor furnizate de aceştia. Pe baza evaluării atributelor serviciilor cloud, un utilizator va putea să selecteze din mulţimea de furnizori de cloud pe acela care îndeplineşte cel mai bine cerinţele sale. În articol se analizează atributele indexului de măsurare servicii cloud (Service Measurement Index – SMI) şi se realizează o clasificare a atributelor în atribute cantitative şi calitative. Apoi se prezintă atributele evaluate în cadrul acordului privind nivelul de furnizare a serviciilor cloud (Service Level Agreement – SLA) în funcţie de tipul de cloud: software ca serviciu (Software as a Service – SaaS),  infrastructură ca serviciu (Infrastructure as a Service – IaaS) şi platforma ca serviciu (Platform as a Service – PaaS). În final se formalizează modul de calcul pentru atribute cantitative importante de evaluare a serviciilor cloud.

Cuvinte cheie:Evaluare, Cloud Computing, atribute, calitate, index de măsurare serviciu, metrici,  acord nivel     servicii cloud.

Introducere: În ultimii ani, dezbaterile pe subiecte legate de cloud computing au reprezentat unele dintre cele mai discutate teme din IT (Information Technology). Potrivit Institutului National de Standarde şi Tehnologie  (National Institute of Standards and Technology – NIST), cloud computing este un model care permite accesul la rețea convenabil şi la cerere, către resurse partajate (de exemplu, reţele, servere, stocare şi aplicaţii) care pot fi rapid furnizate şi lansate cu un efort minim de gestionare sau interacţiune cu furnizorii de servicii. Trei tipuri de servicii principale sunt furnizate de arhitectura cloud computing în funcţie de nevoile clienţilor din IT. În primul rând, software ca serviciu (Software as Service – SaaS) oferă acces la aplicaţii software complete ca serviciu, în al doilea rând, platforma ca serviciu (Platform as a Service – PaaS) oferă o platformă pentru dezvoltarea de aplicații software şi infrastructura ca serviciu (Infrastructure as a Service – IaaS) care oferă resurse hardware. Conform cu raportul Gartner pe anul 2017, se estimează că piaţa serviciilor publice de cloud va creşte cu 18% în 2017, ajungând la 246,8 miliarde de dolari. În afara “publicităţii în cloud – servicii bazate pe cloud care susțin selecția, tranzacţia şi furnizarea datelor publicitare şi a anunţurilor”, potrivit analiştilor – cea mai mare piaţă din 2017 va fi software-ul ca serviciu (SaaS). SaaS va depăşi anul acesta procesul de afaceri ca serviciu (Business Process as a Service – BpaaS) în timp ce infrastructura ca serviciu (IaaS) va creşte până la 34 miliarde USD în acest an [1].

Cloud computing face posibil ca utilizatorii să acceseze date, aplicații și servicii direct de pe Internet. Soluţiile cloud elimină necesitatea unui hardware costisitor, cum ar fi hard disk-uri și servere şi oferă utilizatorilor posibilitatea de a lucra de oriunde. Multe dintre organizaţii utilizează deja tehnologia cloud într-un mediu de cloud public, privat sau hibrid. Avantajele majore ale soluţiilor cloud includ: flexibilitate (scalare rapidă pentru a satisface cererea de calcul), costuri reduse (se plăteşte numai pentru ceea ce se utilizează şi se reduc costurile IT), disponibilitate (se obţine acces la sistem oricând, de oriunde şi de pe orice dispozitiv: calculator, tabletă sau mobil), uşurinţă în utilizare şi performanţă. Cu toate acestea, deşi cloud computing are avantaje extraordinare există provocări în domeniul calităţii serviciilor (Quality of Service – QoS). QoS este esenţială pentru utilizatorii cloud, care se aşteaptă ca furnizorii cloud să asigure caracteristicile de calitate stabilite şi pentru furnizorii cloud care trebuie să găsească compromisurile corecte între nivelurile QoS şi costurile operaţionale [2]. Orice încălcare a acordului la nivel de serviciu (Service Level Ageement – SLA) atrage după sine o pierdere atât pentru furnizorii de cloud cat şi pentru utilizatorii cloud [3]. Monitorizarea este adesea adoptată de furnizori ca o abordare pentru îndeplinirea cerinţelor SLA dar nu reuşeşte să optimizeze utilizarea resurselor, în special pentru
cloud privat.

În articol se analizează atributele indexului de măsurare servicii cloud (Service  Measu-rement Index – SMI) şi se realizează o clasi-ficare a atributelor în atribute cantitative şi calitative. Apoi se prezintă atributele evaluate în cadrul acordului privind nivelul de furnizare a serviciilor cloud SLA în funcţie de tipul de cloud: SaaS, IaaS şi PaaS. În final se forma-lizează modul de calcul a principalelor atribute cantitative de evaluare a serviciilor cloud.

BIBLIOGRAFIE

  1.  *** Gartner Report:
    https://www.cloudcomputing-news.net/news /2017/feb/22/gartner-public-cloud-market-reach-246bn-2017-iaas-and-saas-forefront/.
  2. ARDAGNA, D.; CASALE, G.; CIAVOTTA, M.; PEREZ J. F.; WANG W.: Quality-of-Service in cloud computing: modeling techniques and their applications, Journal of Internet Services and Applications, Vol: 5, Issue: 11, 2014, pp. 1-12.
  3. STANTCHEV, V.; SCHROPFER C.: Negotiating and enforcing QoS and SLAs in grid and cloud computing, in Proc. Int. Conf. on Advances in Grid and Pervasive Computing, GPC 09, 2009, pp. 25-33.
  4. WAGLE, S.; GUZEK, M.; BOUVRY, P.; BISDORFF R.: An Evaluation Model for Selecting Cloud Services from Commercially Available Cloud Providers, IEEE 7th International Conference on Cloud Computing Technology and Science, 2015.
  5. *** Cloud computing reference architecture, 2011, NIST, http://www.nist.gov/itl/antd/cloud-102214.cfm”.
  6. *** Service Measurement Index Framework Version 2.1, 2014, http://csmic.org/ downloads/SMI overview_TwoPointOne.pdf.

Vizualizează articolul complet

  1. *** Cloud Services Measurement Initiative Consortium, 2016, http://csmic.org/. “Selecting a cloud provider defining widely accepted measures for cloud services”.
  2. *** Cloud Service Measurement Index Consortium (CSMIC). “Service Measurement Index Version 1.0”, 2011.
  3. SAURABH KUMAR G..; VERSTEEG ; BUYYA R.: A framework for ranking of cloud computing services. Future Generation Computer Systems, Vol. 29, Issue 4, 2013, pp. 1012–1023.
  4. SUBRAMANIAN, T.; SAVARIMUTHU, N.: Application based brokering algorithm for optimal resource provisioning in multiple heterogeneous clouds. Vietnam J. Comput. Sci. 3, 2016, pp.57–70.
  5. HENNAN, J.; ROANE J., G.: Security monitoring tool for computer network. USPatent 7, 904, 456, issued March 8, 2011.
  6. BARTH, W., NAGIOS.: System and Network Monitoring, No Starch Press, 2008.
  7. QU LIE.; WANG YAN.; ORGUN MEHMET, A.; LIU LING.; BOUGUETTAYA ATHMAN.: Cloud service selection based on contextual subjective assessment and objective assessment. In: Proceedings of the 2014 International Conference on Autonomous Agents and Multi-Agent Systems, International Foundation for Autonomous Agents and Multiagent Systems, 2014, pp.1483–1484.
  8. SINGH S.; CHAND D.: Trust evaluation in cloud based on friends and third party’s recommendations. In: Engineering and Computational Sciences (RAECS), Recent Advances in, IEEE, 2014.
  9. *** IEEE Standards Association and Others, IEEE STD 1061–1998, IEEE standard for a software quality metrics methodology, 1998.
  10. LUDWIG, H.; KELLER, A.; KING DAN, A.; FRANCK, R.: Web service level agreement (WSLA) language specification. IBM Corporation 2003.
  11. ANDRIEUX, A.; CZAJKOWSKI, K.; DAN, A.; KEAHEY, K.; LUDWIG, H.; PRUYNE, J.; ROFRANO, J.; TUECKE, S.; XU, M.: Web services agreement specification (WS-Agreement). In: Global Grid Forum, 2004.
  12. BUYYA, R.; YEO, C. S.; VENUGOPAL, S.; BROBERG, J; BRANDIC, I:  Cloud computing and emerging IT platforms: Vision, hype, and reality for delivering computing as the 5th utility, Journal of Future Generation Computer Systems, Vol 25, Issue 6, 2009, pp. 559-616.
  13. *** Practical Guide to Cloud Service Level Agreements: http://www.cloud-council.org/ deliverables/ CSCC-Practical-Guide-to-Cloud-Service-Agreements.pdf.
  14. CHEN, Y.M.; Peng, Y.J.: A QoS aware services mashup model for cloud computing applications, Journal of Industrial Engineering and Management5(2), 2012, pp. 457-472.
  15. CHEN, T.; BAHSOON, R.: Self-Adaptive and Sensitivity-Aware QoS Modeling for the Cloud. In: Software Engineering for Adaptive and Self-Managing Systems (SEAMS ’13), 2013, pp. 44-52, San Francisco, CA, USA.
  16. YE, Z.; BOUGUETTAYA, A.; Zhou, X: QoS-aware cloud service composition based on economic models. In: Proceedings of the 10th International Conference on Service-Oriented Computing, ICSOC’12, Shanghai, China, 2012, pp. 111–126.
  17. WU, X.; DENG M.; Zhang, R.; ZENG, B.; ZHOU, S.: A task scheduling algorithm based on QoS-driven. In: Cloud Computing Information Technology and Quantitative Management (ITQM’13), 2013, pp.1162-1169.
  18. CHANG, V.; RAMACHANDRAN, M.: Quality of Service for Financial Modeling and Prediction-as-a-Service. In: Emerging Software-as-a-Service and Analytics Workshop, in conjunction with CLOSER, 20 – 22 May
  19. BUYYA, R.; RANJAN, R.; CALHEIROS, R. N.: InterCloud: Utility-Oriented Federation of Cloud Computing Environments for Scaling of Application Services, Algorithm and Architectures for Parallel Processing. Lecture Notes in Computer Science, Vol. 6081/2010, (2010 a), pp. 13-31.
  20. BUYYA, R.; BELOGLAZOV1, A.; ABAWAJY, J.: Energy-Efficient Management of Data Center Resources for Cloud Computing: A Vision, Architectural Elements, and Open Challenges. PDPTA’10 – The International Conference on Parallel and Distributed Processing Techniques and Applications, 12-15 July, Las Vegas,USA, (2010 b).
  21. PASCHKE, A.; SCHNAPPINGER-GERULL, :A Categorization Scheme for SLA Metrics. Multikonferenz wirtschafts informatik 2006: Passau, Germany, Service Oriented Electronic Commerce, 2006, pp. 25-40.
  22. ALJOUMAH ; FAJER AL-MOUSAWI.: SLA in Cloud Computing Architectures: A Comprehensive Study –  Imtiaz Ahmad, Maha Al-Shammri and Zahraa Al-Jady. International Journal of Grid Distribution Computing Vol. 8, No.5, 2015, pp.7-32.
  23. ALHAMAD, M.; DILLON, T.; CHANG, E.: Conceptual SLA Framework for Cloud Computing, 4th IEEE International Conference on Digital Ecosystems and Technologies, 13-16 April 2010, Australia, pp. 606 – 610.
  24. PAN, H.: Green Data Centers monthly newsletter February 2010, Information Gatekeepers Inc.
  25. *** RACKSPACE.: Cloud servers, URL: http://www.rackspace.com.
  26. RăDULESCU, C. Z.: Cloud providers’ services evaluation using triangular fuzzy numbers. In Proceedings of the 21th International Conference on Control Systems and Computer Science (CSCS21, May 29 to May 31, 2017.
  27. RăDULESCU, C. Z.; BALOG, A.; RăDULESCU, D. M.; DUMITRACHE, M.: A decision making framework for weighting and ranking criteria for Cloud provider selection. Proceedings of the 20th International Conference on System Theory, Control and Computing, October 13-15, 2016, Sinaia, Romania, pp. 590-595.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.